ZDRAVÝ TANIER - JEDNODUCHÁ POMÔCKA ZDRAVEJ VÝŽIVY

 

       

Zdravý tanier je jednoduchá a praktická pomôcka pre tých, ktorí sa chcú zdravo stravovať a zdravo žiť. Bez sledovania kalórií, rôznych funkčných či nefunkčných diét a bez hladovania môžete redukovať a udržiavať svoju hmotnosť, prijímať optimálne množstvo a správny pomer živín a vody.

Zdravý tanier je nový a zdravší variant zastaranej výživovej pyramídy. Zloženie taniera zodpovedá moderným vedeckým poznatkom, ukazuje najlepšiu cestu na udržanie zdravého tela aj hmotnosti, tvorí základ zdravotnej prevencie aj podpory účinnej liečby.

Zdravý tanier pripravila pani Mgr. Margit Slimáková, Ph.D. Vegetariánka, nadšená propagátorka prirodzených potravín (od farmárov, lokálnych dodávateľov) a zdravého životného štýlu, uznávaná odborníčka v oblasti prevencie a výživy. Vyštudovala farmáciu a dietetiku, vo svojej práci využíva poznatky z rôznych oblasti medicíny, pričom základom zdravia nie je farmakoterapia, ale kvalitná strava, zdravý životný štýl a dobrá nálada. Dôraz kladie predovšetkým na prevenciu. Publikuje články, prednáša, organizuje semináre, presadzuje zdravú výživu v školách a vo firmách. 

 

• Zelenina by mala tvoriť najmenej štvrtinu príjmu potravy. Čím viac rozmanitej zeleniny upravenej na rôzne spôsoby   zjete, tým lepšie. Hranolky sa k zelenine nepočítajú a zemiaky patria svojim zložením skôr k polysacharidom.

• Ovocie tvorí druhú štvrtinu taniera. Najzdravšie a najvýživnejšie je jesť sezónne ovocie rôznych druhov a farieb. Príjem ovocia je možné nahradiť konzumáciou zeleniny.

• Bielkoviny získate najlepšie z rýb, strukovín, orechov, semienok, kyslomliečnych výrobkov, vajec či mäsa. Väčšine z nás prospieva vyšší podiel rastlinných zdrojov bielkovín. Vyberajte podľa svojej chuti aj stravovacej filozofie.

• Polysacharidy sú najlepšie v prirodzenej podobe. Napríklad pšeno, ovsené vločky, žitný kvaskový chlieb či divoká ryža. Dôležité je obmedziť pojedanie výrobkov z nehodnotnej bielej múky.

Oleje a tuky sú najhodnotnejšie v superzdravých potravinách ako orechy, avokádo či ryby. Vhodné je aj kvalitné maslo a za studena lisované rastlinné oleje. Nejedzte margaríny a obmedzte aj ďalšie priemyslovo upravené tuky a oleje.

• Tekutiny sú najlepšie v podobe čistej vody a nesladených čajov. Sladené nápoje a čaje radšej celkom vynechajte.

Celkovo odporúča uprednostňovať prirodzené potraviny pred polotovarmi, lokálne a bio potraviny pred nekvalitnou veľkoprodukciou a dovozom. Okrem zdravej stravy si doprajte tiež pohyb v prírode, na vidieku, dostatok spánku, priateľov a dobrej nálady. 

 

Z čoho napríklad máme na výber:

Zelenina - cibuľa, cesnak, pór, pažítka, mrkva, zeler, petržlen, paštrnák, reďkovka, cvikla, kel, kapusta, karfiol, brokolica, kyslá kapusta, šalát, zeler, špenát, žihľava, púpava, hrachové a fazuľové struky, čerstvé vňate bazalky, oregana, petržlenu, majoránky, saturejky, žeruchy, tymian, vňaťový zelér, uhorky, tekvica, paradajky, paprika, zemiaky, hrášok. 

Ovocie - čučoriedky, brusnice, maliny, ríbezle, ríbezle, šípky, jablká, hrušky, slivky, čerešne, višne, marhule, broskyne, citróny, pomaranče, mandarínky, grapefruity, ananás, mango, banány, sušené ovocie, ďatle, figy a mnohé ďalšie. 

Mliečne produkty - biely jogurt, kyslá smotana, tvaroh, kozie mlieko a produkty.

Rastlinné nápoje - ovsený, pohánkový, kokosový, špaldový, ryžový.

Oleje lisované za studena - tekvicový, makový, konopný, olovový, ľanový, kokosový, olej z vlašských orechov, maslo, ghee (prepúšťané maslo, známe v Ayurvede).

Kvaskový chlieb (je oveľa lepšie stráviteľný ako drožďový), špaldový chlieb, celozrnné pečivo.

Semienka - tekvicové, konopné, sezamové, slnečnicové, ľanové, vlašské orechy, mak, kešu, chia, para orechy, gaštany, pistácie, makadamové orechy, para orechy, píniové orechy, pekanové orechy.

Šošovica, cícer, fazuľa, hrach, azuky fazuľa, bôb, proso, jačmenné krúpky, pohánka, špalda, amarant, quinoa, ryža natural. 

Zelené potraviny - chlorella, spirulína, mladý jačmeň, alfalfa, 

Bylinky a koreniny - mäta, medovka, harmanček, nechtík, rakytník, šalvia, bazalka, oregáno, rozmarín, provensálske korenie, chilli, rasca, škorica, kurkuma a mnohé ďalšie. 

 

Čomu sa radšej vyhnúť - glutamát sodný, fruktózový sirup, umelé sladidlá a farbivá, margaríny a nátierkové maslá, light nápoje, sladkosti, sušienky, chipsy, polotovary, fast food a všetkým vysoko kalorickým potravinám s nízkou výživovou hodnotou. Konzumácia takýchto potravín vedie k obezite a súčasne aj k nedostatku základných živín. 

 

  

 

Spracované podľa www.margit.cz 

www.naturterapy.sk 

 

 

 

<

počítadlo.abz.cz