Mikronutričné látky sú potrebné pre harmóniu tela aj mysle  

 

 

 

V akom stave máme bunky, také je naše celkové zdravie. Pretože bunka je základnou stavebnou jednotkou nášho fyzického tela, odráža sa jej stav na celkovom zdraví.  Celé telo je tvorené miliónmi buniek rôzneho tvaru, veľkosti, funkcie. Každá bunka pre svoju činnosť potrebuje vitamíny, minerály, aminokyseliny, stopové prvky, antioxidanty, esenciálne mastné kyseliny, flavonoidy a mnohé ďalšie, vďaka čomu dokáže vytvoriť a udržať bioenergiu a zabezpečiť biochemické procesy. Nedostatok nutričných látok vedie k nesprávnemu a nedostatočnému fungovaniu jednotlivých buniek, následne orgánov (pečeň, obličky, črevá) a aj orgánových systémov v organizme (imunitný, detoxikačný, nervový, tráviaci). Vznikajú tak civilizačné ochorenia, rôzne degeneratívne ochorenia, autoimunitné, duševné poruchy.

 

 

 

 

Nutričné látky sú potrebné pre normálnu funkciu a harmóniu tela aj mysle. Napríklad nedostatok vitamínov skupiny B sa spája so zvýšenou hladinou homocysteínu a napríklad demenciou, neurózami, kardiovaskulárnymi ochoreniami, nádormi, depresiou, osteoporózou. Omega-3 mastné kyseliny a probiotiká pomáhajú zmierňovať depresiu. Doplnenie omega-3 esenciálnych mastných kyselín, aminokyseliny L-lyzínu, vitamínu D a vitamínu B2 pomáha zmierniť chronickú bolesť. Nedostatok horčíka je spojený s migrénou, únavou, nervozitou, depresiou, diabetom, vysokým krvným tlakom a srdcovo-cievnymi ochoreniami, trávením, kŕčmi, bolesťou. Nedostatok vitamínu D sa spája s oslabenou imunitou, ochoreniami obličiek, rakovinou, metabolickým syndrómom, v ranom detstve s oslabeným kostrovo-pohybovým systémom. 

 

 

Na dostatočnom množstve živín je závislá pečeň, žlčník, obličky, nadobličky, pankreas, trávenie, cievy aj srdce. Ak sa zhoršuje ich funkcia, zhoršuje sa aj funkcia imunitného, nervového, reprodukčného, detoxikačného, metabolického, tráviaceho aj cievneho systému a vznikajú ochorenia. Pôda je degradovaná a vyčerpávaná nevhodným prístupom.  Samozrejmosťou sú pesticídy, rôzne chemické postreky, urýchľovače rastu a zrenia, proti burine, škodcom a podobne. Stúpa množstvo potravy ale klesá kvalita a obsah nutričných látok v nich. Základné potraviny sú príliš krátko vystavené pôsobeniu slnečnému svitu, krátko čerpajú živiny z pôdy, preventívne sa používajú lieky a antibotiká.

 

Navyše, denne sme vystavení pôsobeniu rôznych environmentálnych toxínov vo forme smogu, prachu, výparov chemikálií, zvyškom pesticídov a chemikálií vo vode a jedle, ktoré zaťažujú detoxikačné orgány a obmedzujú vstrebávanie nutričných látok. Keďže obsah nutričných látok klesá, častokrát sú potrebné rôzne doplnky ako vhodnejšia alternatíva chemických látok. Používanie doplnkov mikronutričných látok v prevencii a podpornej terapii má čoraz väčšiu popularitu.

 

 

Doplnky väčšinou obsahujú kombináciu rôznych vitamínov, minerálov, výťažkov, antioxidantov či nutrientov v rôznej kvalite a s rôznou vstrebávateľnosťou či využiteľnosťou organizmom. Ich priaznivý účinok na organizmus je závislý od pôvodu, teda či ide o syntetický, prírodný alebo vytvorený podľa prírodných látok. Ten najcennejší je, samozrejme, čisto prírodný výťažok s obsahom rôznych fytolátok, pretože ďalší faktor, ktorý sa uplatňuje je synergizmus alebo antagonizmus. Znamená to, že jednotlivé zložky sa navzájom ovplyvňujú tak, že svoj účinok posilňujú alebo oslabujú, alebo uľahčujú či sťažujú vstrebávanie a metabolizmus. Príkladom môžu byť vitamíny skupiny B, vitamín C a flavonoidy, plus zázvor, vstrebávanie železa a zázvor a podobne. Ďalším dôležitým faktorom používania doplnkov mikronutričných látok je dávka. Určite je potrebné zohľadniť životný štýl a stravovanie, stav tráviaceho a vylučovacieho systému, hmotnosť, vek , pohlavie. 

 

 

Nedostatok nutričných látok sa spočiatku môže spájať s:

 

* únavou

* ospalosťou

* zmenou nálady

* zmenou emócií

* zmenou myslenia

* vnímania a správania. 

 

 

Nedostatkom živín dochádza k nedostatočnej tvorbe a funkcii neurotransmiterov v mozgu, čo má za následok:

 

* poruchu pamäti a učenia

* ťažkosti so sústredením sa

* hyperaktivitu

* agresiu

* demenciu

* paranoju

* úzkosť

* depresiu. 

 

 

Niekedy však takéto stavy pripisujeme prepracovanosti či stresu a spozornieme až vtedy, keď už vznikne ochorenie, čo už je v podstate vážny dlhodobý nedostatok nutrientov. Poruchy súvisiace s výživou sú väčšinou liečiteľné doplnením dostatočného množstva nutričných látok.

Optimálna dávka živín je vysoko individuálna a nie vždy sa rovná odporúčanej dennej dávke. Doporučená denná dávka je určená pre zdravých ľudí so zdravým životným štýlom. Chemické lieky vždy nesú vyššie riziko vzniku nežiaducich účinkov v porovnaní s dávkami nutrientov. Navyše, laboratórne či krvné testy nemusia byť spoľahlivým ukazovateľom dostatočného množstva živín v orgánoch či tkanivách, predovšetkým v nervovom systéme.

Ak sa chceme cítiť dobre, potrebujeme sa o svoje zdravie starať celý život, vzdelávať sa a počúvať svoje telo.  

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

 

Aké sú riziká zvýšenej hladiny homocysteínu a kedy je vhodné vedieť jeho hodnotu 

Bioaktívne látky rastlinného pôvodu a ich prospešný účinok na organizmus 

Bunková medicína - zdravie sa začína na úrovni buniek 

Cesta ku zdraviu – jedy v krvi 

Endokrinné disruptory nebezpečne ovplyvňujú hormonálny systém 

Funkčný imunitný systém vyžaduje rovnováhu v celom organizme 

Ortomolekulárna medicína – správna molekula lieči v optimálnej dávke

 

<

počítadlo.abz.cz