Bór sa podieľa na hormonálnej regulácií aj metabolizme minerálov

 

Bór je stopový mikronutrient nachádzajúci sa v prostredí vo forme zlúčenín. Je súčasťou morskej aj sladkej vody, nachádza sa v pôde a sedimentoch, a je zachytávaný rastlinami. Dôležitú funkciu má nielen v ľudskom organizme, ale aj u živočíchov či rastlín.

 

 

 

Patrí k základným stopovým prvkom, ktoré by sme mali denne prijímať buď v strave alebo v určitých prípadoch vo forme doplnku. Samozrejme, ideálne by bolo, zabezpečiť si dostatočné množstvo bóru v rámci zdravej výživy. Lenže v dnešných dobách sa musíme popasovať s expanziou chemikálií. Je známe, že minerálne hnojivá zabraňujú rastlinám, aby čerpali bór z pôdy. Takže dostatočné množstvo bóru môžeme získať buď z organicky pestovanej zeleniny (alebo si nazbierame šalát na lúke J), alebo z vhodne zvoleného doplnku. Navyše, hladinu bóru znižujú aj niektoré lieky.

 

Bór sa v organizme nehromadí. Ľahko sa vstrebáva a vylučuje obličkami. Najviac sa ho koncentruje v bunkách mozgu. Prečo by sme mali dbať na to, aby sme mali tohto mikroprvku dostatok? Hlavnou úlohou bóru je, že sa podieľa na metabolizme minerálnych látok, pomáha organizmu lepšie absorbovať a využiť horčík, vápnik, meď aj fosfor. Podieľa sa tiež na metabolizme vitamínu D. Priamo súvisí so znížením straty vápnika u žien po menopauze a chráni pred osteoporózou. Reguluje metabolizmus arginínu aj metionínu. Zúčastňuje sa energetického metabolizmu v mitochondriách, energetických centrách našich buniek.

 

U každého človeka je bór potrebný na budovanie a udržiavanie zdravých kostí, posilňuje zuby a zabraňuje vzniku zubného kazu. Prijímať potraviny s dostatočným množstvom bóru je prirodzený spôsob prevencie proti zubnému kazu.

 

Bór pomáha telu lepšie absorbovať živiny. Znižuje zápal aj oxidačný stres.  Posilňuje imunitný systém, podporuje hojenie rán.

 

Zaujímavé je, že bór zohráva významnú rolu aj v hormonálnej regulácií a biosyntéze steroidných hormónov – pomáha udržiavať rovnováhu estrogénov u žien a testosterónu u mužov. 

 

Bór podporuje činnosť mozgu. Má vplyv na pamäť (krátkodobú aj dlhodobú), kognitívne (poznávacie) funkcie, zlepšuje koncentráciu, motoriku a rýchlosť reakcii.

 

Význam má aj v oblasti kardiovaskulárnych ochorení. Zistilo sa, že bór zabraňuje vzniku aterosklerózy, trombózy, pomáha chrániť pred infarktom či mŕtvicou

 

Hoci nepotrebujeme bór vo veľkých množstvách, jeho nedostatok môže viesť k rozvoju degeneratívnych ochorení, problémom s kĺbmi či rakoviny prostaty.

 

Zamerať sa na doplnenie bóru je vhodné pri nasledujúcich indikáciách:

* zlomeninách

* artritíde, juvenilnej artritíde, reumatoidnej artritíde

* menopauze

* alergiách

  • * zápaloch

* kožných problémoch

* rakovine prostaty

* hypotyreóze.  

 

Ako už bolo spomenuté, najlepším zdrojom bóru je vyvážená strava. K najznámejším zdrojom patria mandle, fazuľa, cícer, šošovica, cibuľa, paradajky, strukoviny, orechy, arašidy, banány, jablká, hrušky, slivky, broskyne, hrozienka, bobuľovité ovocie, sušené ovocie, listová zelenina, avokádo, zemiaky, celozrnné potraviny, krevety, víno, pivo, med. 

 

Pozor by sme mali dať na predávkovanie (to je viac ako 500mg/deň), pretože môže spôsobiť vracanie, slabosť, kožné vyrážky. Všeobecne je však bór bezpečný a tolerovaný. Možné sú tiež interakcie s estrogénovými liekmi (môže sa zvyšovať účinnosť). Tiež by sme mali pamätať na to, že doplnenie len elementárneho bóru, bez ďalších nutrientov, nie je účinne. Môže viesť k jeho zníženému vstrebávaniu. 

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi. Na jej zobrazenie musíte mať zapnutý JavaScript.  

<

počítadlo.abz.cz