ZINOK POMÁHA BOJOVAŤ PROTI ZÁPALOM A VÍRUSOM

 

 

Zdravie alebo choroba začínajú v bunke. Bunka je nezávislou živou bytosťou, ktorá sa rodí, rastie, prijíma, pije, vylučuje odpad a toxíny, rozmnožuje sa, starne a zomiera. Rovnako ako človek, veľká bunka. Ak je individuálna bunka v poriadku, človek, komplexná bunka, je tiež v poriadku. Podnetov, ktoré bunku ovplyvňujú je veľa (v duchovnej, psychickej aj fyzickej oblasti). V súvislosti s celosvetovou situáciou spomeniem jeden z dôležitých podnetov – nedostatok zinku.

 

 

 

 

Zinok je veľmi dôležitý stopový prvok. Ako stopový sa označuje preto, lebo na správne fungovanie buniek aj človeka je potrebné jeho malé množstvo. Napriek tomu je jeho nedostatok značne rozšírený. Príčin je určite viac, od zlého stravovanie a nedostatku zinku v základných potravinách cez zlú absorpciu v tele až po prítomnosť rôznych chronických ochorení (ochorenia obličiek, rakovina, celiakia, ochorenie pečene, pankreasu, hnačka, ochorenia čriev, závislosti).

 

 

Zásoby zinku v tele značne vyčerpávajú aj časté virózy, prechladnutia, chrípkové stavy. Problém predstavuje aj zvýšený obsah toxických kovov v pôde, zmenené pH v dôsledku kyslých dažďov, mikrobiálna nerovnováha pôdy, používanie chemických hnojív, pesticídov a herbicídov.

 

 

Medzi bežné príznaky nedostatku zinku patria strata chuti do jedla, pomalší rast, zlé hojenie sa rán, oslabená imunita, strata čuchu či chuti. Nedostatok zinku zvyšuje náchylnosť na chronické ochorenia, zápaly, civilizačné ochorenia. Spája sa aj s makulárnou degeneráciou, neplodnosťou, osteoporózou, pľúcnymi ochoreniami, letargiou, hnačkou, stratou vlasov, nedostatočnou produkciou testosterónu u mužov.  

  

 

Zinok je dôležitý antioxidant. Bojuje proti vírusom, zmierňuje zápal, podporuje činnosť pečene. Pečeň je základ pre fungovanie ostatných orgánov v tele. Metabolizuje a detoxikuje všetky látky, ktoré tu prichádzajú.

 

 

Tento dôležitý mikronutrient pomáha aktivovať najmenej 100 rôznych enzýmov a zodpovedá za množstvo metabolických procesov v tele. Znižuje napríklad aktivitu histamínu, pomáha identifikovať infikované alebo poškodené (rakovinové) bunky, podieľa sa na tvorbe DNA (genetickej informácie) a delení buniek. Je dôležitý pre správnu funkciu štítnej žľazy. Taktiež je potrebný na tvorbu, metabolizmus a uchovávanie inzulínu v pankrease.

 

 

Zinok podporuje tvorbu a aktivitu T-lymfocytov, ktoré pomáhajú kontrolovať a regulovať imunitné reakcie. Je známe, že aktivitu buniek imunitného systému (makrofágov a neutrofilov) zhoršuje už mierny či stredný nedostatok zinku.

 

 

Je dôležitý pre rast deti, tehotné a dojčiace ženy. Zvýšený dopyt zinku majú aj pacienti užívajúci niektoré lieky – kortikosteroidy, lieky na vysoký krvný tlak, ktoré patria k inhibítorom ACE, diuretiká, pri užívaní antikoncepcie.

 

 

Organizmus nemá systém, ktorý by zinok ukladal do zásoby dlhodobo (čiastočne pečeň), a preto je potrebný jeho pravidelný príjem buď stravou, alebo aj vo forme doplnkov. Prirodzené zdroje zinku sú fazuľa, šošovica, cícer, šampiňóny, špenát, zelený hrášok, zelená zelenina, petržlenová vňať, žihľava, reďkovka, artičoky, brokolica, ryby, ustrice, živočíšne mäso, syr, pekanové orechy, arašidy, tekvicové semená, píniové oriešky, mandle, kešu, ovsená kaša, cereálie, jogurt, med. 

 

 

Ak používate doplnky, užívajte zmysluplné dávky aj formy doplnku, myslite na interakciu s liekmi či ďalšími doplnkami. Vyberajte také doplnky, ktoré sú čo najčistejšie, bez prírodných farbív, konzervantov, kyseliny citrónovej, bez arómy a podobných látok.

 

 

Je ťažké zmerať laboratórne hladinu zinku v organizme, pretože v tele je súčasťou rôznych nukleových kyselín a bielkovín. Hodnotenie zinku v sére alebo v plazme nemusí odrážať jeho skutočnú hodnotu v bunke. Preto je vhodné poradiť sa aj s odborníkom. Využiť môžete aj našu poradňu Online poradenská konzultácia

 

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

 

<

počítadlo.abz.cz