Zdravá strava v kombinácií s výživovými doplnkami podporuje telo v boji proti koronavírusom

 

Zdravá strava v kombinácií s výživovými doplnkami môže podporovať imunitný systém tela a dať mu najlepšiu šancu na boj proti koronavírusu. Existuje veľa spôsobov, ako môže imunitu čerstvá a pestrá strava v tomto boji podporovať. Napriek tomu, vo verejných diskusiách o imunite a infekcii často chýbajú odporúčania týkajúce sa výživy.

 

Free photo Walnut Healthy Nutrition Raw Food Snack Organic - Max Pixel

 

 

Zdravá strava s vysokým obsahom čerstvého ovocia, zeleniny, orechov, semien, strukovín, rýb a kvalitného mäsa, je dôležitým zdrojom vitamínov, minerálov a ďalších bioaktívnych látok pre optimálnu činnosť imunitného systému:

  1. 1. Pre imunitný systém sú dôležité potraviny, ktoré obsahujú vlákninurozpustnú aj nerozpustnú. Vláknina v čreve podporuje rozvoj mikrobioty, Vláknina umožňuje lepšie vstrebávanie a využitie niektorých vitamínov.
  1. 2. Mastné ryby obsahujú omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, ktoré pomáhajú regulovať a kontrolovať imunitný systém. Omega-3 mastné kyseliny sú súčasťou biomembrány bunky a zabezpečujú jej funkčnosť. Omega-3 mastné kyseliny zároveň fungujú protizápalovo.
  1. 3. Kvalitné mäso (v primeranom množstve) je zdrojom napríklad železa či vitamínu B12. Vitamín B12 je potrebný napríklad aj pre činnosť pečene a správne odstraňovanie toxínov.
  1. 4. Mäso, ryby, tofu, mlieko, syr a hrach sú bohatým zdrojom lyzínu.
  2. 5. Citrusové plody, bobule, jablká a veľa zeleniny sú bohatými zdrojmi vitamínu C.  
  1. 6. Pitím veľkého množstva (najlepšie organického) zeleného čaju môžeme zabezpečiť optimálnu koncentráciu EGCG (epigalokatechín galát), antioxidant a jedna z najúčinnejších látok v zelenom čaji.
  1. 7. Fazuľa, šošovica, cícer, špenát, zelené listové vňate, huby, orechy, tekvicové semená, píniové, kešu, celozrnné potraviny, morské živočíchy, hydina obsahujú zinok, ktorý pomáha bojovať proti vírusom, zápalom, podporuje činnosť pečene, posilňuje imunitu. V týchto potravinách sa nachádzajú aj ďalšie potrebné stopové prvky (selén, bór).
  1. 8. Vitamín D nie je typický vitamín, ale skôr látka hormonálnej povahy. Tvorí sa v tele vplyvom slnečného žiarenia premenou z cholesterolu za splnenia určitých podmienok. Malé množstvo sa ho nachádza aj v potravinách – ryby (losos, tuniak, makrela, pstruh, olej z treščej pečene), syr, hovädzia pečeň, vaječné žĺtka, huby. Niektoré potraviny sú obohatené o vitamín D – rastlinné mlieka, cereálie, šťavy a iné. Vitamín D je dôležitý pre činnosť imunitného systému, je protizápalový. 
  1. 9. Vhodné je kombinovať zdravú stravu a doplnky s bylinkovými čajmi, ktoré pôsobia synergicky, zlepšujú vstrebávanie a využitie mikronutrientov, pomáhajú detoxikovať a odstraňovať toxíny.

 

 

V určitých prípadoch (seniorský vek, užívanie liekov, obmedzenia v stravovaní, monotónne stravovanie, problém so vstrebávaním, vyššie nároky vplyvom niektorých ochorení, oslabená činnosť obličiek, pečene, pankreasu, čriev) je potrebné využiť aj možnosti výživových doplnkov na doplnenie dôležitých látok a podporu a udržanie zdravia. Napríklad vitamín C, aminokyseliny lyzín a prolín, extrakt zo zeleného čaju a minerálne stopové prvky, N-acetylcysteín, predstavujú skupinu nutričných látok, ktoré fungujú synergicky tak, aby blokovali šírenie a rozmnožovanie vírusov. Tento vedecký poznatok môžete využiť buď vo forme výživy bohatej na vitamíny alebo prostredníctvom doplnkov výživy.

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

 

 

 

Viac si môžete prečítať v týchto odkazoch (inšpiračné zdroje, upravené, doplnené):

https://www.dr-rath-foundation.org/2020/05/international-research-team-confirms-healthy-diet-with-supplements-supports-fight-against-coronavirus/

https://medicalxpress.com/news/2020-04-healthy-diet-nutritional-supplements-body.html

<

počítadlo.abz.cz