HORČÍK - MINERÁL DÔLEŽITÝ PRE ZDRAVIE

 

 

Horčík je dôležitý pre veľké množstvo enzýmov a priebeh biochemických reakcii, pomáha regulovať krvný tlak, činnosť svalov, nervov, podporuje činnosť, vstrebávanie a využitie vitamínov, minerálov a ďalších látok.

 

brown coffee beans free image | Peakpx

 

 

 

Horčík je potrebný pre činnosť buniek imunitného systému, podieľa sa na regulovaní zápalu a uvoľňovaní cytokínov. Zápal sa spája s takmer všetkými súčasnými civilizačnými ochoreniami. Horčík ovplyvňuje aj uvoľňovanie neurotransmiterov. Je potrebný pre mitochondrie, aby mohli vytvárať energiu.

 

 

Podporuje tvorbu, aktiváciu a využitie vitamínu D, a ďalších enzýmov, ktoré sa podieľajú na metabolizme vitamínu D. Taktiež vstrebávanie a využitie vitamínov B-komplexu, vstrebávanie vápnika.

 

 

Horčík je potrebný pre tvorbu DNA (genetická informácia), tvorbu a metabolizmus bielkovín a enzýmov. Nezaobíde sa bez neho ani glutatión, dôležitý vnútrobunkový antioxidant.

 

 

Horčík zlepšuje citlivosť na inzulín, zlepšuje inzulínovú rezistenciu, podieľa sa na regulácií glukózy a metabolizme inzulínu. Pomáha tak predchádzať a zlepšovať diabetes 2. typu.

 

 

Vysoký krvný tlak, inzulínová rezistencia, dislipidémia, obezita sú znaky metabolického syndrómu. Ten môže vyústiť do diabetes 2.typu, srdcovocievnych ochorení, rôznych druhov rakoviny. Pomôcť môže horčík.

 

 

Aj srdce je sval (aspoň z fyziologického pohľadu), a teda potrebuje pre svoju činnosť dostatok horčíka. Horčík tak pomáha pri arytmii, po infarkte, pri zlyhávaní srdca, vysokom krvnom tlaku, cievnej mozgovej príhode.

 

 

Najväčšie množstvo horčíka je u človeka ukryté v kostiach (50-60%), zvyšok je vo svaloch, tkanivách a tekutinách. Horčík je intracelulárny (vnútrobunkový) ión, v krvi sa ho nachádza menej ako 1%. Jeho optimálny príjem pomáha predchádzať chronickým ochoreniam (diabetes, kardiovaskulárne, Alzheimer, migréna, bolesť hlavy, osteoporóza). Aj napriek týmto poznatkom je jeho nedostatok značne rozšírený.

 

 

Po fyzickej stránke sa prejavuje nedostatok horčíka:

- zvýšenou únavou, slabosť

- nevoľnosť, vracanie
- zvýšeným smädom, nechutenstvo
- vypadávanie vlasov
- afty
- svalové kŕče

- necitlivosť a brnenie končatín

- nočné kŕče v lýtkach

- syndróm nepokojných nôh

- chronická bolesť
- srdcovo-cievne ochorenia

- abnormálny srdcový rytmus
- zlý metabolizmus cukrov
- závraty
- nervozita
- bolesť hlavy, migréna
- neurologické problémy
- depresia, úzkosť
- tráviace problémy

- zápcha

- eklampsia

- astma

- zmena správania

- nerovnováha ďalších elektrolytov (vápnik, draslík, sodík)
- a mnohé ďalšie

 

 

Potraviny obsahujúce horčík:


Tmavá čokoláda, avokádo, špenát, mangold, cviklové listy, zelená listová zelenina, brokolica, kel, hrách, fazuľa, quinoa, mandle, kešu, semená, tekvica, hnedá ryža, pohánka, ovos, tuniak, losos, banány, hrozienka, ďatle, ľan, ľanový olej.

 

 

Suplementácia horčíka doplnkami pomáha znižovať riziko kardiovaskulárnych ochorení. Doplnkov je veľké množstvo, rôzna dávka, forma, kombinácia. Nie každý je využiteľný a vstrebateľný. Vstrebávanie horčíka negatívne ovplyvňuje napríklad aj fajčenie či niektoré lieky (antacidá, hormonálna antikoncepcia, diuretiká). 

 

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

www.naturterapy.sk 

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi. Na jej zobrazenie musíte mať zapnutý JavaScript.  

<

počítadlo.abz.cz