Ako podporiť obličky stravou?

 

 

Obličky sú životne dôležitý párový orgán. Tvarom sú podobné fazuli, veľké zhruba ako päsť (12x6,3cm). Obalené sú tukovým obalom a uložené vo väzivovom puzdre. Nachádzajú sa po oboch stranách chrbtice v driekovej oblasti.

 

Zdravé obličky filtrujú z krvi nepotrebné a odpadové produkty. Prefiltrovaná krv sa vracia späť do tela a odpad sa premení na moč, ktorý sa postupne cez močovod dostáva do močového mechúra. Milióny štruktúr, ktoré v obličkách fungujú ako filtre, sa nazývajú nefróny. Všetka krv prechádza cez obličky niekoľkokrát denne.

 

Obličky tiež regulujú množstvo niektorých minerálov – vápnik, sodík, draslík, regulujú tak elektrolytickú rovnováhu a objem tekutín. Podieľajú sa na udržiavaní životne dôležitej acidobázickej rovnováhy (udržiavajú pH v rozpätí 7,35 – 7,42). Tvoria hormóny, ktoré sa podieľajú na krvotvorbe a regulácií krvného tlaku.

 

Our Services – NEPHROLOGY – Allied Medical Houston

 

 

Pre zdravie obličiek je vhodná stredomorská strava – používanie olivového oleja, ktorý obsahuje množstvo antioxidantov, zdravých tukov, polyfenolov; množstvo čerstvej zeleniny s každým jedlom, ovocie, strukoviny, fazuľa, orechy, semená, sezam, celozrnné potraviny, quinoa, ryža, špalda, pohánka, bulgur.

 

 

Karfiol, kel, kapusta, brokolica, čerstvá červená paprika, sú zdrojom vitamínov C, K, B, vlákniny, bioaktívnych látok. Zdravie obličiek podporuje aj cibuľa pečená a maslom ghee alebo olivovým či cesnakovým olejom.

 

 

Na miešaný zeleninový šalát môžeme použiť reďkovku, rukolu, cibuľu a olivový olej.

 

 

Huby (rôzne, napr. shiitake) môžu byť zdrojom vlákniny a neživočíšnych bielkovín a pre obličky dôležitého vitamínu D.

 

 

Bobuľoviny – maliny, čučoriedky, brusnice, ríbezle, jahody obsahujú množstvo antioxidantov. Vhodné sú tiež hrušky či hrozno alebo jablká, napríklad aj pečené. Čerešne a čerešňová šťava (nie s cukrom) má protizápalové účinky, vhodná každý deň.

 

 

Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny pomáhajú zvládnuť zápal, pomáhajú znižovať tlak krvi (vysoký krvný tlak poškodzuje obličky), sú dôležité pre biologické membrány buniek. Okrem doplnkov a olejov ich nájdeme aj v rybách – tuniak, makrela, losos, pstruh.  

 

 

Vyhnite sa slanine, údeninám, polotovarom, vyprážaným jedlám, bielej múke, sýteným a sladeným a studeným nápojom. Taktiež cukru, fruktóze a fruktozovému sirupu, škrobu. Jedlo je potrebné dôkladne požuť, aby sa trávenie niektorých zložiek stravy začínalo už v ústach. Jedlo zvoľte vždy čo najjednoduchšie.

 

 

Dbajte na zdravý životný štýl, nefajčite, vyhýbajte sa alkoholu, pravidelne cvičte, dbajte na dostatok tekutín. Vyhýbajte sa sýteným bublinkovým nápojom, pretože sa do nich pridáva fosfor (na zlepšenie chuti, trvanlivosti, farby, ...), a ten obličky zaťažuje.

 

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

www.naturterapy.sk

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi. Na jej zobrazenie musíte mať zapnutý JavaScript.  

 

<

počítadlo.abz.cz