Základ zdravia imunitného systému z holistického pohľadu

 

 

Imunitný systém neustále chráni organizmus pred možnými útočníkmi v podobe baktérií, vírusov, plesní. Okrem toho pomáha nájsť a zneškodniť aj poškodené, opotrebované či zle fungujúce bunky. Imunitný systém reaguje aj na toxíny, znečistené prostredie, nedostatočnú výživu či stres. Z celostného  pohľadu sa mikróby (vírusy, baktérie, plesne) prejavia vtedy, ak na to v tele majú vytvorené vhodné podmienky.

 

 

Recipes for Holistic Immunity Support for La Cura Podcast – Mijente

 

Človek je bytosť s viacerými úrovňami bytia, ktoré sa navzájom ovplyvňujú. Môžeme povedať, že platí známe: vyrovnaná duša - vyrovnaná myseľ – vyrovnané telo.  Platí to aj pre imunitný systém ako súčasť bytosti. Preto sa na jeho činnosť a funkčnosť môžeme pozerať z viacerých pohľadov. Veľkodušnosť, láskavosť, odpustenie, vyrovnané emócie, pokoj, vyrovnanosť a svoj stred. To sú charakteristiky spájajúce sa s činnosťou imunity. Ďalšou oblasťou je stres a jeho zvládanie, pohyb, čerstvý vzduch a kyslík, slnko a slnečný svit, esencie z rastlín a stromov zachytené vo vzduchu, dostatočný a kvalitný spánok, zdravá strava, vhodné doplnky a bylinky, vitalita orgánov, s ktorými je imunita spojená – obličky, pečeň, slezina, žalúdok, pankreas. Osobitnú kategóriu tvorí energia a vibrácie.        

 

Zvládanie stresu - Stres, depresia, úzkosť významne ovplyvňujú schopnosť imunitného systému bojovať proti infekcii. Neurotransmitery, (ktoré sú uvoľňované nervovými zakončeniami), sa viažu na receptory umiestnené na povrchu imunitných buniek a ovplyvňujú ich činnosť. Proti stresu môžete skúsiť dýchacie cvičenia (hlboké dýchanie aktivuje parasympatikový nervový systém, ktorý je spojený s relaxáciou, regeneráciou, zotavením sa, vstrebávaním živín a detoxikáciou), meditáciu, naučte sa povedať ,,nie,, a zmierte sa s tým, že nemusíte vyhovieť všetkým a byť u všetkých obľúbený, kontrolujte svoje myšlienky, vyhraďte si čas len pre seba, určitý čas sa venujte starostlivosti o seba, o svoje zdravie a pohodu.    

 

Zdravá strava jedzte skutočné jedlo, nie polotovary či priemyselne spracované produkty, čerstvé ovocie a zeleninu, kvalitné bielkoviny a zdravé tuky. Tak, aby jedlo aj jeho úprava boli čo najjednoduchšie a bez zbytočných prídavných látok. Nevhodná je strava s vysokým obsahom cukru, bublinkové nápoje (obsahujú napríklad kyselinu fosforečnú, ktorá oslabuje imunitu), presolené jedlo, údeniny a podobne. Naopak vhodné je čo najčastejšie používať cesnak, cibuľu, koreňovú zeleninu, kapustovitú zeleninu, bobuľoviny, huby, hlivu, tekvicu, baklažány, mrkvu.     

 

Probiotiká. Črevná mikrobiota plní rôzne metabolické aj imunitné funkcie. Dnes už vieme, že jej zlé fungovanie sa spája s mnohými ochoreniami od depresie, tráviacich problémov, akné až po chronické civilizačné. Je preto vhodné, myslieť na ňu aj pri podpore imunity a venovať jej pozornosť. Probiotiká pomáhajú zlepšovať a udržiavať rovnováhu črevnej mikrobioty, pomáhajú zlepšiť funkciu črevnej bariéry, ktorá bráni tomu, aby mikróby prenikli do krvi. Probiotiká môžete doplniť formou fermentovaných produktov, kyslomliečnych produktov, kombucha, či doplnky.    

 

Vhodné doplnky a bylinky (vitamíny A, D, E, B, C, zinok, horčík, selén, jód, omega-3, karotenoidy). Z byliniek echinacea, šalvia, oregano, koriander, rozmarín, zázvor (ďumbier), kurkuma, mäta pieporná, tymian, badián, chili. Včelie produkty materská kašička, propolis a včelí peľ majú protivírusové účinky, podporujú rýchlejšiu regeneráciu. Vhodné sú aj medicinálne huby – reischi, hliva, čaga, maitake, cordyceps.   

 

Vitamín C je vhodné priebežne dopĺňať nielen stravou, ale aj doplnkami. Vitamín C sa môže veľmi rýchlo vyčerpať zvýšenou psychickou únavou aj fyzickou aktivitou, vplyvom stresu, znečisteného prostredia, infekciami, smogom, fajčením, prítomnosťou chronických ochorení.  

 

Cvičenie a pohyb na čerstvom vzduchu. Ak je to možné, choďte čo najviac na čerstvý vzduch a do prírody,  na slnko a vychutnávajte si slnečné lúče. Vyskúšajte napríklad chôdzu naboso či chôdzu v rieke či potoku. Mierne či intenzívne cvičenie 20 – 60 minút denne pomáha predchádzať vzniku infekcii aj zápalu, podporuje imunitný systém, pomáha vyčistiť myseľ, upokojuje a pomáha zvládať stres. Vhodné sú napríklad aj joga či tai-chi. Alebo tanec, spoločenský či alternatívny.    

 

Dostatok kvalitného spánku podporí regeneráciu, posilni nervový systém, pomáha spracovať emócie.  

 

Životný štýl. Fajčenie podporuje vznik zápalu v tele, ovplyvňuje bunky imunity aj reakciu imunitného systému. Znečistené prostredie, smog, toxické látky v prostredí oslabujú imunitný systém, podporujú vznik chronického zápalu, oslabujú vstrebávanie a využitie niektorých potrebných mikronutrientov.

 

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

www.naturterapy.sk 

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi. Na jej zobrazenie musíte mať zapnutý JavaScript.  

<

počítadlo.abz.cz