nespavosť a vitamín b12

 

Problémy s koncentráciou a pamäťou, ospalosť v priebehu dňa, nervozita, podráždenosť, nevrlosť, únava a vyčerpanosť. Aj toto môžu byť príznaky nespavosti. Nespavosť (insomnia) má aj svoje dlhodobé následky v podobe oslabeného imunitného systému, vyšším rizikom vzniku srdcovo-cievnych ochorení, rozvojom diabetu, vzniku nadváhy, depresie, úzkosti, vyššia pravdepodobnosť rôznych úrazov a pádov, problém so zaostrovaním zraku a pomalší reakčný čas, a iné.

 

 

 

 

Nespavosť je porucha spánku pri ktorej máme problém buď zo zaspávaním alebo so spánkom. Tento stav môže by krátkodobý alebo dlhodobý. Príčin môže byť viac: dlhodobý stres, užívané lieky, zdravotný stav (momentálne napríklad aj post-COVID), dlhodobé ochorenia, časový posun a mnohé ďalšie.

 

V prípade zdravého a kvalitného spánku zohráva úlohu aj vhodná strava, dostatok živín a dostatok vitamínov a minerálov, zvlášť niektorých. Patrí k ním aj vitamín B12 (metylkobalamín). V strave ho nájdeme v živočíšnych produktoch, v mlieku, vajciach, mäse, v rybách. Jeho nedostatok môže byť podmienený nevhodnou stravou, nedostatočným vstrebávaním, nedostatkom niektorých ďalších nutrientov, užívaním niektorých liekov. Aj z týchto dôvodov samotná strava niekedy neposkytuje dostatočné množstvo vitamínu B12 a potrebné doplniť ho vhodnou formou.

 

Ako sa vitamín B12 spája s kvalitným spánkom? Mechanizmus účinku zatiaľ nie je presne objasnený. Zatiaľ vieme, že B12 ovplyvňuje činnosť mozgu, že jeho nedostatok súvisí s depresiou, a že ovplyvňuje cirkadiánne rytmy. Teda, vitamín B12 je potrebný pre správny rytmus spánku a bdenia. Nedostatok vitamínu B12 tiež spôsobuje sťažené zaspávanie, častejšie budenie sa počas spánku, skoré budenie sa, ospalosť v priebehu dňa.

 

Vitamín B12 ovplyvňuje uvoľňovanie melatonínu, tzv. spánkového hormónu. Melatonín je endogénny neurohormón vylučovaný predovšetkým epifýzou (ale tiež sietnica, črevá). Vzniká v tele premenou z aminokyseliny tryptofánu na serotonín, z ktorého následne vzniká melatonín. Významnú rolu tu zohráva striedanie svetla a tmy, ale tiež prítomnosť vitamínu B12. Tvorba melatonínu môže byť narušená niektorými ochoreniami súvisiacimi s pečeňou. Vitamín B12 podporuje činnosť pečene, pečeňových buniek, podporuje detoxikáciu a vylučovanie toxínov.

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

www.naturterapy.sk

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi. Na jej zobrazenie musíte mať zapnutý JavaScript.  

 

<

počítadlo.abz.cz