Chrbtica - pilier nášho zdravia

 

 

Chrbtica je jedna z najdôležitejších častí tela. Prebiehajú ňou všetky hlavné rozvodné dráhy povelov a informácií pre celý organizmus, a keďže rozvodný kanál v nej je predĺžením samotného mozgu, plní samostatne aj niektoré riadiace úlohy. Chrbtica je teda niečo ako spojenie medzi mozgom a telom.

Odhaduje sa, že viac ako 7 z 10 ľudí trpí v nejakom momente svojho života menším či väčším problémom s chrbticou. Ak by sme chceli pochopiť, čo sa za touto krutou štatistikou skrýva, musíme aspoň tušiť, ako naša chrbtica vyzerá a z čoho pozostáva.

 

 

 

 

 

Chrbtica - pilier nášho tela i života

 

Základom chrbtice sú vertikálne na sebe uložené stavce, medzi ktorými sú platničky a kĺbiky, ktoré tlmia nárazy a zlepšujú jej stabilitu. Tieto sú pospájané šľachami, väzmi a svalmi. Do toho vystupujú nervové kanály z miechy, ktorá je v dutom priestore stavcov a platničiek. Najviac nervových kanálov je v driekovej oblasti, pretože tam končí miecha, a odtiaľ putujú do celého tela.

 

Naša chrbtica je teda pás na seba napojených stavcov, pričom jej pohyblivosť nie je v celej dĺžke rovnaká. Najpohyblivejšia je v oblasti krku a drieku, najmenej pohyblivá zas v oblasti hrudníka. Krížová časť (teda oblasť kostrče) je nepohyblivá.

 

Okrem toho je tu celý systém šliach, väzív a svalov, ktoré si zaslúžia nemalú pozornosť. Zásadné sú posturálne svaly, tzv. vzpriamovače pri chrbtici (napr. stredný a vrchný trapézový sval, hlboké svaly chrbta, dvíhač lopatky, prsný sval, krátke svaly krku), ktoré nás udržujú vzpriamených. Sú to pomalé červené vlákna uložené hlbšie v tele a neunavia sa tak skoro. Ak sa málo či nevhodne hýbeme (napr. zaťažujeme jednu stranu), začnú ochabovať, a naša chrbtica sa začne deformovať.

 

Nemenej dôležité sú fázické svaly, tzv. rotátory (napr. spodný trapézový sval, brušné svaly, deltový sval a dvíhač hlavy) - tieto biele vlákna vykonávajú samotné pohyby tela a končatín, čím sa rýchle unavia i zablokujú. Aj tieto svaly treba posilňovať a uvoľňovať, aby boli schopné svoju prácu robiť zodpovedne, dobre a bez ťažkostí.

 

A na záver tu máme ešte hlboké stabilizačné svaly a šľachy stavcov, medzistavcových platničiek a kĺbikov, ktoré majú za úlohu celé to fixovať, napríklad keď sa otáčame za niečím – alebo niekým.

 

  

Bolesti chrbtice – ako vznikajú?

 

V podstate na chrbtici sa môže pokaziť úplne všetko. Ktorýkoľvek sval, kĺb, alebo väz môže padnúť „za obeť“ nejakému nášmu nesprávnemu pohybu, stereotypu či ochoreniu. Prejaví sa to akútnou bolesťou, ktorá bez včasného zásahu prechádza do bolesti chronickej. Pobolievanie v chrbtici však môže znamenať aj niečo úplne iné - napríklad začínajúce problémy vo vnútorných orgánoch, keďže do miechy vedú nervy z celého tela.

V zásade však môžeme zhrnúť najčastejšie problémy s chrbticou ako hlavným nástrojom vzpriamenej chôdze homo erectus – teda nás, dnešných ľudí takto:

 

1. Blokády chrbtice – blokády sú jednou z najčastejších príčin bolesti chrbtice – aspoň raz v živote sa s tým stretne hádam každý. Blokádu si môžeme vyrobiť relatívne jednoducho - pri rýchlom nekontrolovanom zlom pohybe (napr. dvíhate vedro plné vody a zároveň sa chcete otočiť - veľmi zle!), preťažení, „prechadnutí“ (stuhnutí) svalu či nevhodnej polohe pri spaní. Najrizikovejšie sú pritom miesta, kde nepohyblivá časť chrbtice prechádza do pohyblivejšej (medzi krkom a hrudníkom, a medzi hrudníkom a driekom a medzi driekom a kostrčou).

 

Bolesť, ktorá pri blokáde vzniká je dôsledok jednak stuhnutia svalu pri posune a podráždení nervu (nemôžeme sa otočiť), ako aj natiahnutia väziva alebo svalového vlákna. Blokády majú našťastie prechodný charakter – teplom a cvičením je možné ich uvoľniť, ale niekedy to bez návštevy fyzioterapeuta nejde.

 

2. Deformácie chrbtice – rôzne deformácie chrbtovej osi sa označujú ako kyfóza, lordóza, alebo skolióza podľa toho, do ktorého smeru je chrbtica prehnutá alebo vybočená. Prejavujú sa zlým držaním tela, a súvisia okrem iného aj s ochabovaním vzpriamovačov. Chrbtica pritom funguje až fascinujúco samoregulačne – to znamená, že vykrivenie v jednej časti (napríklad hrudnej) automaticky kompenzuje v oblasti inej (v drieku) – tak, aby naše oči boli vždy vo vodorovnej polohe. Cvičením sa dajú takéto poruchy držania tela do veľkej mierny odstrániť. 

 

Ak sa s takýmto handicapom nič nerobí, nastanú trvalé problémy - naruší sa symetria väziva, kostí (najmä pri skolióze) a nastanú hlbšie poruchy funkcie organizmu. Akékoľvek zlé držanie tela ovplyvňuje negatívne aj orgány v brušnej dutine, prácu srdca i kvalitu dýchania – a teda okysličovania orgánov. Takže okrem samotných bolestí súvisiacich so zlým postojom sa k tomu nenápadne pridajú aj ďalšie zdravotné komplikácie.

 

3. Ochorenia a poruchy kĺbov – do tejto ozaj širokej kategórie spadajú mnohí, ktorí trpia zápalmi kĺbov, nedostatočnou pohyblivosťou kĺbov či naopak hypermobilitou. Ochorenia alebo úrazy kĺbov a medzistavcových platničiek (prasknutie, vyskočenie) či degeneratívne zmeny (výrastky) v dôsledku nevhodného či žiadneho pohybu tiež spôsobujú mnohým problémy. Navyše pri nich často dochádza k vzájomnému treniu a dráždeniu nervov, čo môže mať ozaj bolestivé finále.

 

Tu je dôležité si uvedomiť jeden fakt, že i samotný stav platničiek máme vo vlastných rukách – fajčením či častými infekciami znižujeme ich pružnosť, nadváhou ich zas neprimerane zaťažujeme.

 

4. Stuhnuté svaly – do svalov sa premietajú vplyvy jednak z mozgu (i mysle), ako aj z kĺbov, väzív a iných orgánov. Samozrejme, aj vonkajšie vplyvy hrajú svoju rolu. Tým, že sval má adaptačné schopnosti, prispôsobí sa týmto vplyvom (najmä ak pôsobia dlhodobo) a vznikne nerovnováha v svalovom tonuse. Sval sa „preprogramuje“ v snahe obmedziť pohyb v ohrozenej oblasti a stuhne. Tento na jednej strane prospešný pud sebazáchovy svalu sa stáva problémom vtedy, ak negatívne vplyvy neustávajú – nevhodný pohyb pokračuje, neliečime dlhodobú depresiu či úzkosť. Sval sa stane chronicky stuhnutým a po čase začne bolieť.

 

5. Oslabené a skrátené svaly – svaly, ktoré nevykonávajú žiaden pohyb sa začnú po nejakej dobe skracovať. Najviac majú tendenciu sa skracovať bočné svaly trupu, zadná strana stehien alebo i brušné svaly - nepodieľajú sa na samotnom pohybe tela, preto začínajú často ochabovať. Pozrite sa do zrkadla - ak vám tvar vášho brucha pripomína presýpacie hodiny, máte oslabené brušné svalstvo a možno je veru čas začať cvičiť.

 

 

Riešenie máme na dosah

 

Moderná medicína má dnes mnoho spôsobov, ako liečiť prejavy ochorení a zlého fungovania chrbtice (lieky proti bolesti, antireumatiká, obstreky, rehabilitácia, či dokonca operácia). Je to však určite pre vás jediné vhodné riešenie?

Joga verí, že každý čin, slovo ale aj myšlienka zanechajú stopu v našej mysli a duši. A stav našej mysle a duše má potom prejavy vo fyzickom tele – telo jednoducho nasleduje myseľ. Toto nie je iba joge vlastný koncept, vychádzajú z neho všetky východné celostné liečebné systémy ako tradičná čínska medicína, ajurvéda či reiki.

Možno si poviete, že celostná medicína zvaľuje všetku vinu na nevhodné správanie a myslenie. Snáď vás napadne sa brániť tým, že vaše problémy spôsobil úraz, vrodená vada alebo iné udalosti "mimo kontroly". Avšak v rámci jogy aj vážne štrukturálne bolesti chrbtice v takýchto prípadoch majú svoj hlboký a dávny pôvod v nás (viac v článku Skolióza a joga – idú k sebe?) - zodpovednosti za vlastné zdravie sa teda "pred jogou" nevyhneme.

Skúste neignorovať skutočné dôvody chronicity vašich problémov. Nie je potreba sa ani piplať v minulosti, alebo obviňovať sa z niečoho, čo nie je možné ani pomenovať. Stačí, ak si pripustíte, že na tom niečo pravdy je a začnete so sebapozorovaním. Ocitnete sa tak na začiatku objavovania cesty za zdravšou chrbticou a lepším pocitom vo vlastnom tele.

 

 

Autorka: Denisa Veselská 

dlhoročná študentka, cvičiteľka a propagátorka jogy, ako aj certifikovaná učiteľka jogy 2. stupňa v Českej republike a na Slovensku. www.jogaprezdravie.sk 

 

 

 

 

 

 

 

<

počítadlo.abz.cz