Horčík – máte ho dostatok, či nedostatok?

 

Trápi vás často bolesť hlavy? Aj toto môže byť symptóm nedostatku horčíka. Horčík je vnútrobunkový katión. Je to jeden z najdôležitejších minerálov. V tele je potrebný pre činnosť viac ako tristo rôznych enzýmov a priebeh biochemických reakcií. Pomáha regulovať krvný tlak, činnosť svalov, nervov, podporuje činnosť, vstrebávanie a využitie vitamínov, minerálov aj ďalších látok. Mitochondie (naše bunkové elektrárne) ho potrebujú na výrobu energie.

 

  

 

Horčík ovplyvňuje krvný tlak a jeho nedostatok má vplyv aj na hypertenziu. Zatiaľ vieme, že horčík má vplyv na relaxačnú schopnosť buniek hladkého svalstva ciev. Reguluje tiež činnosť katiónov dôležitých pre krvný tlak – pomer sodíka : draslíka : vnútrobunkového vápnika.

 

Nedostatok horčíka môže poškodiť aj obličky tým, že tu vznikajú usadeniny vápnika a kryštály apatitu. Kalcifikáty kvôli nedostatku horčíka môžu vznikať aj v srdci, pečeni či kostrových svaloch. Horčík pomáha zlepšiť činnosť cievneho endotelu.  

 

Nedostatok horčíka v bunkách môže byť prítomný aj napriek jeho normálnym hodnotám v sére. Nedostatok horčíka môže byť spôsobený užívanými liekmi (antacída, preháňadlá, diuretiká, inzulín, hormonálna antikoncepcia), chronickými ochoreniami, nevhodnou stravou, nedostatkom horčíka v základných potravinách. Kyselina fosforečná v nealkoholických nápojoch znižuje vstrebávanie horčíka. Taktiež aj dlhé varenie potravín znižuje obsah horčíka v strave.     

 

 

Nedostatok sa prejavuje ako:

- zvýšená únava, slabosť

- nevoľnosť, vracanie
- zvýšený smäd, nechutenstvo
- vypadávanie vlasov
- afty
- svalové kŕče

- necitlivosť a brnenie končatín

- nočné kŕče v lýtkach

- syndróm nepokojných nôh

- chronická bolesť
- srdcovo-cievne ochorenia

- abnormálny srdcový rytmus
- zlý metabolizmus cukrov
- závraty
- nervozita
- bolesť hlavy, migréna
- neurologické problémy
- depresia, úzkosť
- tráviace problémy

- zápcha

- eklampsia

- astma

- zmena správania

- nerovnováha ďalších elektrolytov (vápnik, draslík, sodík)
- a mnohé ďalšie

 

Horčík nájdeme v orieškoch, slnečnici, ovocí, zelenine, tmavej listovej zelenine, avokáde, pšeničných otrubách, ovsených vločkách, slnečnicových semienkách, nelúpanej ryži. Jeho vstrebávanie zlepšuje vitamín D a dostatok bielkovín.   

 

 

Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD. 

www.naturterapy.sk 

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi. Na jej zobrazenie musíte mať zapnutý JavaScript.  

<

počítadlo.abz.cz